donderdag 29 januari 2015

Samenvatting 29/1

Woordenschat


     
    (schoen)veters strikken
  • heten = een naam hebben vb. Ik heet Laura. Mijn naam is Laura.
  • noemen = een naam geven vb. Ik zal mijn kindje Ella noemen.
  • hevig = heel sterk, heel fel, in hoge mate, heel erg vb. Het stormde hevig deze nacht.
  • vreselijk ['vresələk] = (heel) erg of slecht = verschrikkelijk = afschuwelijk
  • de lotto = vb. Ik heb de lotto gewonnen!(je vult een formulier in met cijfers en zo kan je geld winnen)
  • eindelijk [ˈɛindələk] = na lange tijdvb. Het is eindelijk vakantie! Joepie!
  • blinken = glanzen, licht weerkaatsen vb. Die diamant blinkt hevig.
  • blijken = duidelijk worden vb. Uit onderzoek is gebleken dat de verdachte onschuldig is.
  • koppige ezel
  • koppig = je wil niet toegeven, je blijft bij jouw mening...
    vb. Een koppige ezel! (= uitdrukking in het Nederlands voor iemand die heel koppig is)
de strip(s) / het stripverhaal


Grammatica: terwijl & ondertussen

= op hetzelfde moment = in die tijd = intussen ... Er gebeuren meerdere dingen op hetzelfde tijdstip.

vb. 'terwijl'


(1) Ik heb de koffie opgedronken, terwijl die eigenlijk al koud was.
  • Je werkwoord staat in zo'n zin altijd helemaal achteraan vb. ... terwijl ik de afwas doe, ...terwijl ik met de kindjes speel, ... terwijl jij danst... etc.

(2) Terwijl onze kindjes in de tuin speelden, deden wij de afwas. 
                               S1                                    PV1           PV2    S2
(3) Terwijl ik slaap, zijn miljarden andere mensen wakker.
                   S1   PV1    PV2            S2


  • Bij zin (2) en (3) staan je werkwoorden altijd net voor en net na de komma! (PV1 en PV2)

= Dit zijn allemaal COMPLEXE ZINNEN.


vb. 'ondertussen'


(1) Die koffie was koud. Ondertussen heb ik hem opgedronken.
  • Hier past alléén 'terwijl' (!), de zin klopt niet meer helemaal als je 'ondertussen' gebruikt! Dat komt omdat 'terwijl' hier een andere betekenis krijgt: ondanks dat / hoewel / ...
  • 'Ik heb de koffie opgedronken, terwijl die eigenlijk al koud was.'
    = 'Ik heb de koffie opgedronken, ondanks dat / hoewel die al koud was.'

(2) Onze kindjes speelden in de tuin. Ondertussen deden wij de afwas.
                                                                               PV     S                                            INVERSIE
                                                                                                                                        
                      OF: Wij deden de afwas. Ondertussen speelden de kindjes in de tuin.
                                                                                        PV             S                           INVERSIE
                                                                                                               
(3) Ik lig te slapen. Ondertussen zijn miljarden andere mensen wakker.
                                                  PV               S                                                               INVERSIE

- 'Ondertussen' kán ook een complexe zin vormen! Maar het moet niet!

vb. 'Ik lig te slapen en ondertussen zijn miljarden andere mensen wakker.'                                                   S1 PV1                                     PV2                 S2

vb. Als ik de tafel dek, kook jij dan intussen/ondertussen de eieren?
            S1           PV1   PV2  S2     

= 2 COMPLEXE ZINNEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten